neděle 1. prosince 2013

CZ skate industry for dummies aneb proč českej skate business nefunguje

Nedávno jsem se tu zabýval otázkou, proč v ČR nefunguje sponzoring. Teď bych to rád trošku zobecnil na to proč nám tu tak nějak nefunguje celej ten "byznys" a tentokrát to dofejme nebude tak moc postavený na vodě jako minule.




Problém nefungujícího trhu je dost komplexní a netýká se pouze skateboardingu, ale víceméně celýho maloobchodu a vychází to z několika fenoménů, který liberální ekonomové označujou a blahořečí až do nebe: globalizace, liberalizace mezinárodního obchodu a trhů spolu s jejich cenovou konvergencí. No hodně silnejch slov, jen co je pravda, ale výsledek je takovej, že de facto všichni účastníci trhu brečí nad současnýma podmínkama. Tak je špatně nastavenej systém, nebo v něm subjekty nedokážou fungovat? Tak trošku obojí...

Problém 1: rostoucí konkurence, rostoucí nabídka a klesající cena

Chybí vám na současným trhu něco? Je jasný, že štýlkaři postrádají quickstriky od Nike SB nebo je nebaví čekat pár měsíců, než se sem dostanou novinky z ameriky, ale v zásadě se dá říct, že na tuzemským trhu seženete všechno. Ba že je dokonce přesycenej krámama (jak ve smyslu věcí tak shopů). Situaci, kdy na trhu působí velká skupina subjektů, které nabízejí prakticky totožný produkty se v ekonomii říká monopolistická konkurence, což je stav, který má nejbíž ke konstuktu dokonalé konkurence.
P- cena zboží
Q - množství
S - nabídka
D - poptávka

V reálu to znamená, že rostoucí nabídka ve formě stále nových shopů nebo nabídky značek musí nutně vyústit v posun křivky nabídky. A jelikož se poptávka po zboží prakticky nemění ( nová vlna skaterů v současnosti moc nefrčí) má zvýšení nabídky vliv pouze na pokles rovnovážné ceny jak je vidět na grafu. Takže skateshopy musí zákonitě zlevňovat, aby se uživily.

Problém 2: efekt domina

Takže jsme v situaci, kdy je na trhu hromada zboží a shopy jsou tlačený zlevňovat, což se jim ale samozřejmě nelíbí, protože tím přiházejí o zisk. Kdyby existoval skateshopovej kartel a všechny shopy se domluvily na ceně, kterou by nikdo nesnižoval slevovýma akcema, tak pokud bychom neuvažovali přímej dovoz zboží ze zahraničí zákazníkem, dokázaly by shopy udržet rozumnou cenu a jelikož by zákazníci nemohli nikde zboží sehnat levněji, nakonec by ho nejspíš koupili za neslevněnou cenu. No jenže to je teorie, proti který stojí úvěry, hypotéky a různý další nástrahy podnikatelskýho života, který svou palčivostí způsobí, že dřív nebo později jeden shop udělá slevovou akci, aby co nejdřív získal peníze, což pak způsobí, že obdobně se zachovají i ostatní shopy, aby nepřišly o zisk a zákazníky.
Problém 3: cenový srovnávače

Tohle je noční můra všech kamenných krámů. Dojde frajer/ka , nechá si udělat hodinovou přednášku od prodavače jaký by se pro něj hodilo prkno, co by mu nejvíc vyhovovalo atd atd. Frajer/ka si to vyposlechne, řekne, že si to ještě rozmyslí, doma zadá název produktu, kterej jí/mu prodavač poradil do cenovýho srovnávače a už ví, kde koupí danou věc o 3Kč levněji. Tenhle systém dost připomíná fungování ratingových agentur pro hodnocení kredibility např. jednotlivých států. Jedná se o instituci, která stojí mimo trh, ale tak podstatně ho ovlivňuje, že se vlastně celá nabídka a od ní se odvíjející poptávka vyvíjí podle toho, jak tenhle subjekt funguje a co říká. Musím se smát, když vidím reklamu na zboží a hlášku: "Obchodnící se začali předhánět v cenách, tak přišlo Zboží a přestal v tom být zmatek nebo tak nějak". Je to přeci přesně naopak! Obchodníci se předhánějí v cenách, protože jim to diktuje zboží a heuréka už jen tím, že existujou.


Problém 4: neexistující/neviditelná přidaná hodnota kamenných shopů

Ruku na srdce: proč chodit do kamenných krámů? Prodavač za kasou stejně surfuje na FB takže vás sotva pozdraví, doma máte net takže i cenovej srovnávač....potřebujete ještě další důvod pro to, abyste neměli kamennej krám pouze jako zkušebnu toho, co si pak objednáte na netu? Upřímně řečeno kamenný shopy tak nějak ztrácejí důvod svý existence. Starosti s cenovou politikou je vytěžují a vysávají natolik, že pak nemají čas fungovat jako lokální shopy v Americe (co v Americe, takový fungujou i v Německu!) - podpora lokální scéna, starání se o skatepark, pořádání závodů nebo dokonce charitativních akcí. Prostě kamenným shopům chybí něco, čím by ospravedlnili svojí maloobchodní marži. Když to pak zákazník vidí, nutně si musí říct, že nemá důvod, aby na něm shop vydělával, tak si řekne o slevu...easy.
Každá další fáze ve většině případů představuje 100% předchozí fáze, takže si můžete snadno spočítat jak se věci mají...

To se odvíjí taky od toho, že lidi tak nějak nechápou fungování maloobchodu jako systému marží a asi jim to tak nějak přijde jako zlodějna, když by měli ca. 50% MOC dát prodavači za to, že zboží dal na ramínko a pak jim do tašky. Jenže, když shop nic nevydělá, může těžko něco podporovat, ale když nepodporuje, může těžko prodávat bez slev....slepice a vejce.

Problém 5: zákulisní praktiky

Tohle nebudu nějak zvlášť rozvádět, ale existujou lidi, který berou byznys možná až moc vážně a místo toho, aby si řekli, že je fajn, že týpek z vedlejšího města, začal vyrábět skate hardware, tak místo aby mu pomohli, tak ho cenově zničí. Nebo prostě pouhou řečí většího cashe obejdou českýho distributora a zamávaj korunkama před ksichtem výrobci v USA, kterej na to samozřejmě rád uslyší, takže distribuci získá frajer, kterej má víc cashe bez ohledu na to, jestli se pak o značku stará nebo ne. A každej markeťák vám řekne, že konkurence cenou je cesta do pekel ( zejména proto, že by se pak marketing smrsknul na pouhý cenový akce:)

Problém 6: nefungující značkový push marketing

A jak dneska ten chlív funguje? Někdo to vyrobí. Distributor to nakoupí na sklad a za velkoobchodní cenu to prodá shopu, kterej (když má hoodně velký štěstí) to prodá za doporučenou maloobchodní cenu. To je taková ta klasická víceméně osvědčená retailová mechanika, která ovšem selhává otázce marketingovýho řízení a komunikace. Korporace to často dělají tak, že za nižší marže pro velkoobchod a maloobchod obstarávají komunikaci vlastní značky pro daný trh a zachovají tak konzistenci značky. Ok, tak teď si představte, že by něco takovýho reálně fungovalo: maličkej českej trh, kde např. na Wall Streetu kotovaná korporace, která skoupila Zoo York nakupuje a vytváří reklamu např. pro Board (bez urážky chlapci, jste tu jedinej pořádnej magazín:) a zároveň centrálně řídí českej skate tým. Utopie!!! Takže to funguje tak, že v lepším případě pošlou nějaký point of sale materiály, který se dostanou na shop a tím to končí. Občas ještě distributor, aby splnil udělal úlitbu výrobci, udělá někde banner nebo reklamu a tím to končí tuplem.

Zatím jsme převážně ve fázi a) tak uvidíme, kam se to vyvine....

Takže to je takovej cyklickej problém skate byznysu jak ho vnímám já. Řešení spatřuju v tom, že se buď skateshopy omezí na výdělečný aktivity, nebo budou vznikat shopy spadající přímo pod distributory. Ideální je asi soustředit se na pár značek v portfoliu, který nikdo další nemá, pokud mají potenciál, jinak nebude zbytí než rozprodat zbytky a zavřít krám pod tíhou nesplacenejch složenek

Pro nás zákazníky z toho vyplývá, že když něco kupujeme, neměli bychom sledovat pouze cenovku na štítku, ale celý kontext toho, kde, u koho a co kupujeme, protože způsob, jakým utratíme svoje těžce vydělaný peníze se pak promítne v tom, jak bude vypadat nejen skate byznys, ale skateboarding obecně. De facto to není nákup, ale investice, která se nám může vrátit. Tak to mějte na paměti! Zvoní! Konec přednášky!

12 komentářů:

  1. Zajímalo by mě kdo to psal? Jestli je to někdo z toho eshopu co je pod odkazem tak by se měl trochu stydět!

    OdpovědětVymazat
  2. Pod odkazem je zatim jen Picnic skateshop :) My si žádnou reklamu neplatíme, takže jestli se ti pod článkem zobrazila nějaká reklama tak bych jí připsal Google AdWords založený na vašich cookies ;)

    OdpovědětVymazat
  3. tusim ze se spise jedna o : Vystavil The product of boardom v 3:35 >>>>>>Proudly supported by www.androbot.cz!!, kdyz uz jsme u toho zda autor clanku zna Picnic, zrovna to je sutrovy obchod ktery vraci do lokalni sceny plnymi dousky a prekvapive neni z Ameriky (co z Ameriky dokonce ani z Nemecka) takze by me zajimalo cim Androbot obhajuje svou eshop marzi, proste tohle je zrovna argument k smichu. Zdar buh

    OdpovědětVymazat
  4. Zkusím se přidat do plodné diskuse :-) . Myslím, že je to drobet nepochopení článku ( i když je fakt že jsem se v tom občas sám ztrácel :-D ) osobně si nemyslím, že by to byla obhajoba marže jakéhokoli e-shopu, ale spíše povzdech či zamyšlení nad tím kam se tento bussines a scéna ubírá. Bohužel realita je taková jaká je a je něco shnilého v království Dánském, když distributor prezentuje či prodává zboží přes e-shop doporučí cenu, za kterou prodávat, doporučí maximální výprodejovou slevu a sám pak srazí ve výprodeji cenu o desítky procent pod tuto doporučenou cenu, na kterou se stejně ani nedá dostat poněvač by šel maloobchodník do mínusu. Jenže taková je doba a jiné to nebude, globalizace prorůstá světem ( už staví i Amazon v čechách no budou se dít věci ) , velký požírají malý, peníze vládnou, hodnoty jdou stranou. Ovšem možnost volby má každý, buď to jít s davem a nebo to zkusit dělat jinak, snažit se motivovat lidi kolem, jít příkladem a důkladně si vybírat obchodní partnery s kterými to má smysl, to už je na každém z nás. Toto je čistě můj osobní názor ! Dejf.

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasim s Dejfem. Autor clanku se rozhodne nesnazi o jakoukoliv obhajobu toho anebo tamtoho eshopu, pouze popisuje smutnou situaci ve ktere se nynejsi skate business naleza. Osobme nechapu reakci Picnicu a z ceho tak usuzuji. Jestli by se mel nekdo stydet tak jsou to ti, kteri tady jinym hazou klacky pod nohy a vysmivaj se ostatnim do ksichtu.

    OdpovědětVymazat
  6. Je to trošku smutný, když se dva roky zadarmo pokoušíte podpořit kámošův skateshop s víc než 10 letou tradicí a někdo, od koho byste čekali, že bude mít stejnej názor jako vy, vám napíše, že jste čůráci a měli byste se za sebe stydět. Radku, dopručuju projít si ještě jednou celej blog a FB Androbotu. Prakticky všechno vzniklo díky podpoře (ne penězům!!) Androbotu, v našem volným čase a bez jediný koruny a to myslím, že to není úplně málo. Případně se pobav z Vašnostou z Picnicu, tomu jsem už vysvětlil jak to máme a myslím, že pochopil, že jsme na stejný lodi.

    OdpovědětVymazat
  7. Ok mě jenom rozlítil jeden odstavec viz. má citace, kdy může potom článek vyznít pejorativně vůči českým kamenným shopům a české skate scéně v širším měřítku vůbec, ovšem je taky pravda že jsem citaci vytrhl z kontextu, takže sypu popel na hlavu, samozřejmě hlavním tématem článku jako takového je věc jiná než na kterou jsem reagoval...tak či tak za komentářem jako takovým tj. zastání se Vašnostova krámu si stojím

    OdpovědětVymazat
  8. Aha, tak už konečně chápu o co ti jde :) No kamenej shop musí mít prostě přidanou hodnotu, kterou na netu nenajdeš ( prodavač co poradí atp.) a o klucích z Picnicu bych si v tomto ohledu v žádným případě nedovolil pochybovat!

    OdpovědětVymazat
  9. Članek je napsany dobre a plne popisuje situaci na skate a snb trhu, ale zvlastni je, ze to napsal nekdo, kdo nikdy nic nepodporil, ani na skate ani na snb scéně

    OdpovědětVymazat
  10. Tedy alespon ja jsem nic nezaznamenal, mozna se pletu.

    OdpovědětVymazat
  11. Malej shop v zapadlym meste toho na celostatni uroven moc nedotahne, ale na lokalni urovni delame co se da.Asi udelame nejakou tiskovou zpravu o cinnosti Androbotu za 2013 :)

    OdpovědětVymazat
  12. Hoši Swis-shopáci :-), bohužel nejsme v pozici, kdybychom si mohli dovolit podpořit nějaké obrovské projekty i když bychom rádi, ovšem na lokální úrovni se snažíme dělat co se dá, podporujeme a podporovat budeme akce seč nám síly budou stačit. Někdy i méně znamená více. Za Androbot Crew David Mikulec.

    OdpovědětVymazat