pondělí 16. září 2013

Jak (ne) získat sponzoring

Téma sponzoringu ve skateboardingu a jeho zaslouženosti se v ČR často a velmi ožehavě diskutuje. Osobně si myslím, že pokud skejtujete proto, že vás to baví, nemusíte tohle téma vůbec řešit a nemusíte číst dál. Nicméně valná část skate populace má za to, že sponzoring nejen potřebuje, ale má na něj výsadní právo. Proto bych chtěl na uvést na pravou míru věci týkající se toho, jak případného chlebodárce získat, jak pro něj pracovat ( to je už zároveň rada č. 1 - sponzoring je regulérní práce ) a jak se vyvarovat toho, aby vás firma, kterou o podporu žádáte neměla za netáhla, lemply, dementy nebo blázny. Zároveň bych rád uvedl na pravou míru některé mýty, které sponzoring s sebou nese.





  • Musíte být vidět!
Když si najdete na Wikipedii definici sponzoringu, hned na vás vybafne hlavní problém, který většina lidí nechápe - sponzor není mecenáš, který vám dává věci zadarmo jen "pro vaše hezký modrý oči." 

"Sponzor je někdy považován za synonymum mecenáše, na rozdíl od něho ale klade sponzorství v současnosti velký důraz na marketingový přínos pro sponzora, především pokud jde o jeho zviditelnění."

Tady to máte černý na bílým - sponzor po vás bude chtít zviditelnění svého produktu, značky, firmy. To samo o sobě vyžaduje vaši marketingovou aktivitu. Za tu považuje přirozeně maximálně efektivní propagace svého jména. Pokud se tedy domníváte, že 5. místem v mladší kategorii na lokálkách v Horní Dolní prokazujete dostatečný marketingový potenciál, bude se asi vaše očekávání rozcházet s představami vašeho sponzora.

Skejtovej sponzoring má na anglický wiki dokonce samostatný heslo.


  • Nebudete dostávat věci zadarmo!
A to platí jak ve smyslu toho, že nebudete dostávat věci "za nula", tak i ve smyslu sponzoringu za to, že "chillujete s homies". Jednak je český trh pro množství skate firem u nás neskutečně malý a za druhé je třeba si uvědomit, že všechno něco stojí. 
Jen pro příklad - pokud by vám sponzor dal desku zadarmo, mohl jí sám prodat, dejme tomu, za 1000 korun. Ten litr tím pádem do vás investoval a čeká, že se mu vrátí ve větší hodnotě. Co mu za to přinesete? Dokáže mít vaše "montáž" triků z lokálního polorozpadlého skateparku natočená roztřesenou rukou na starý mobil a hudbou vykradenou z předposledního P-Rodova profilu stejný dopad, jako kdyby sponzor tu tisícovku věnoval do PPC reklamy například na Facebooku? I kdyby ho jeden proklik vyšel na 20 Kč (což je poměrně dost), dosáhl tím toho, že 50 lidí přijde na jeho fanpage/e-shop. U videa není konverze ( vidí video - jde se podívat na fanpage/eshop) tutově 100%, takže vaší montáž musí vidět alespoň 500 lidí. To už není zas taková sranda a to se bavíme jen o výkonu za jednu desku!


Natočit tohle video bylo trošku velký sousto i pro takovýho mazáka jako je P-Rod. Mountain Dew je možná sice dobrý pití, ale přesvědčit lidi, že stojí za Paulovým hrocením....? Ale jděte....!

  • Chcete reprezentovat lokální skateshop?
Ruku na srdce - kolik je dneska opravdových lokálních shopů? Jasně, shopů v nákupácích nebo e-shopů jsou mraky, ale většina z nich spadá pod řetězce - jo už i ve skateboardingu jsou řetězce. A i to je důvod, proč má majitel shopu ve vašem městě hluboko do kapsy, stejně jako vy, ne-li víc. Jelikož většina skateshopů nemá pro zákazníka přidanou hodnotu, člověk si tam prostě vyzkouší věc a pak si ji na netu přes Zboží najde za lepší cenu a objedná ideálně ze zahraničí (tak paradoxní je domácí trh). V takovýmhle prostředí prostě majitel shopu nemá na to, aby vám dával věci zadarmo, i kdyby jste byli mistři světa. Jedinou šancí je být s majitelem kámoš, dělat pro něj nějakou dobu zadarmo reklamu a doufat, že se jeho ekonomická situace bude zlepšovat.

  • Triky sponzoring nedělají.
Alespoň dle mého názoru, který ale ne každý sponzor musí sdílet. Nicméně globální trh platí v obou směrech - stejně jako vy si můžete koupit zboží v Polsku, může si stejně tak sponzor najít ridera z jiné země. Klidně z Německa nebo právě z Polska, kde je úroveň skate scény v porovnání s ČR úplně jinde. To, že umíte trik, který váš kámoš neumí vám nezakládá nárok na sponzoring. Navíc žijeme v době, kdy všichni umí všechno, takže skrz triky cesta asi úplně nevede. Pro sponzora je tak mnohem lepší, když budete fungovat jako osobnost a klidně i kontroverzní. Když se podíváte na Ali Boualu, Dylana Ridera nebo Pontuse Alva je u nich jejich skateboarding vždycky až na druhé koleji. Pro zviditelnění sponzora je důležité, aby byli punkáči, nosili krátký kalhoty a divný boty, nebo si stavěli vlastní spoty.

Na tenhle kukuč, pod kterým tajou holky, má prej Ryan trademark

  • Sponzorský sellout
Existuje určitý typ lidí, kterým se nepříčí fungovat čistě jako reklamní plochy pro celou plejádu sponzorů, na jejichž vypsání jim nestačí kolonky v přihláškách na závodech . Zejména značky, které nejsou apriori z prostředí skateboardingu pak budou mnohem přísněji dbát na to, abyste je propagovali pořádně, což přirozeně ústí v Monster, Red Bull a Mountain Dew New Ery. Koneckonců myslíte, že móda krátkých kalhot přišla do skateboardingu zrovna na potvoru v ten samý moment, kdy do něj investují všichni obuvničtí giganti? Schválně se podívejte třeba na Adidas Diagonal video a zaměřte se na to, jak často je tam záběr na tři pruhy na botách...hmmm? Přiznávám, že po shlédnutí Diagonalu jsem si Adidasky koupil....



V zásadě jakýkoli sponzor ne-skate vybavení samotný skateboarding (respektive jeho "cool esenci") pouze využívá a reinvestuje do něj zisk jenom opět s další vidinou jeho návratnosti. Argument velkých firem, že peníze do skateboardingu investují pak získává nestabilní základy, protože naprostá většina těchhle "reinvestic" míří do eventů, které propagují zase jen sponzora. Když už pak náhodou někdo postaví třeba halu, tak jí pro jistotu nechá otevřenou jen pro profíky. 

Pokud je pro vás skateboarding skutečně životním stylem a nejenom pózou, měli byste dobře rozvážit, než ho zaprodáte (a sebe samozřejmě taky) výrobcům energetických tekutin. Musíte si dávat hlavně pozor, abyste neskončili jackingem v San Diegu (diváci South Parku ví).



  • Musíte mít úroveň aka mějte soudnost, boha!
Všechno, co bylo až doteď napsáno samozřejmě stojí na tomhle bodu. I když skateboarding není jen o tricích, pokud umíte jen fronstide a flip bez ollie, budete svoje schopnosti jen těžko prodávat. Neméně podstatné ale je, jakou formou svoje schopnosti prodáte. Taky přemýšlejte trošku o svých konkurentech - pokud píšete firmě, která se prezentuje tak, že každý den skejtuje na Stalinu, může se dost dobře stát, že má ve svém okruhu kámošů lepší lidi než jste vy a nesponzoruje je třeba jen proto, že ne to nemá finance.

Vžijte se taky do role člověka, který obdrží váš "sponsor me" mail typu - "Ahoj, jsem Franta, jezdím tři roky, mám rád DGK, ale kdyby na to přišlo, tak bych nosil i vaše věci, nechcete mi poslat nějaký zadarmo?" Moc se nesmějte, protože z vlastní zkušenosti vím, že zhruba 80% těch dotazů takhle vypadá. Pro potenciálního team manažera je bez jakýchkoli fotek a videí prakticky nemožné posoudit, jestli má váš sponzoring smysl, takže to automaticky smete pod stůl a bude se věnovat důležitějším věcem, o formě toho dotazu raději ani nemluvím.

Takže to bylo v rychlosti několik rad, jak zlepšit svou pozici při získávání sponzoringu, pokud o něj mermomocí stojíte. Shrnuto do jedné věty: sponzor musí vidět, že dokážete "marketingově fungovat", dokážete pro něj pracovat aniž by vás k tomu musel vybízet a de facto bez jeho zásahu vyprodukujete použitelný materiál přesně dle jeho představ, který má jediný cíl: zvýšit prodej jeho produktů. Abyste věděli co můžete za svou činnost zhruba očekávat nebo žádat - 1 skejtová hodina (čistého času) s cílem natočit např. profil pro sponzora může mít hodnotu u začínajícího sponzorovaného ridera tak 50 Kč, takže si prostým vynásobením můžete dopočítat, zboží v jaké hodnotě můžete za svojí aktivitu od sponzora dostat. A poslední rada nad zlato: když už se vám podaří někoho přesvědčit, aby vás sponzoroval, dělá to pro to, že ve vás věří a myslí si, že na to máte, tak se k němu nechovejte jako hovada ;)

1 komentář: